Nimimerkki Hannu on toivottanut minulle mustaa joulua edellisen bloggauksen kommenttilootassa:

"Kirjoitat joka kuukausi enemmän ja enemmän. Kommentteja tulee vähemmän ja vähemmän. Viiden vuoden päästä kirjoitat joka päivä – eikä kukaan kommentoi.
Silloin kenkäsi alkavat irrota. Olet varmaan onnellinen mies. Lapset ovat saaneet lahjansa, vaimo on nukkumassa ja itse luet vielä kirjaa.
Toista se oli sillä, jonka avioliiton pieru oli pilannut. Mikä ennen oli hyvää, oli nyt pahaa. Kaikki oli liian pientä tai suurta. Enkelin ja linnunlaulu eivät olleet kohdanneet. Kaikki oli mänt. Niin lähti mustiin pukeutunut mies – katse ja mieli maassa – mukanaan vain musta laukku – synkkänä päivänä omiensa luo. Hyvää mustaa joulua."

Olen yrittänyt ymmärtää Hannun kirjoitusta ja sen motiiveja. Olen ymmärtänyt aika vähän. Toisaalta olen pohtinut kommenttien totuudellisuuden ja sisällön suhdetta itseeni.

Oliko Hannun kommentti pahansuopa? Ehkä oli, ehkä ei.

"Kirjoitat joka kuukausi enemmän ja enemmän. Kommentteja tulee vähemmän ja vähemmän. Viiden vuoden päästä kirjoitat joka päivä – eikä kukaan kommentoi."

Oikeasti olen kirjoittanu joka kuukausi vähemmän ja vähemmän.

"Silloin kenkäsi alkavat irrota. Olet varmaan onnellinen mies. Lapset ovat saaneet lahjansa, vaimo on nukkumassa ja itse luet vielä kirjaa. "

Elän yksin. Ei ole vaimoa eikä ole koskaan ollutkaan. En lukenut jouluna lausettakaan.

"Toista se oli sillä, jonka avioliiton pieru oli pilannut. Mikä ennen oli hyvää, oli nyt pahaa. Kaikki oli liian pientä tai suurta. Enkelin ja linnunlaulu eivät olleet kohdanneet. Kaikki oli mänt. Niin lähti mustiin pukeutunut mies – katse ja mieli maassa – mukanaan vain musta laukku – synkkänä päivänä omiensa luo. Hyvää mustaa joulua."

Viitataanko tässä vanhaan juttuni miehestä, jonka elämän pierevä vaimo pilasi? En ymmärrä, mitä Hannu tässä kappaleessa tahtoo sanoa. Välillä hän viittaa jopa Tuntemattomaan sotilaaseen. Ennustaako hän minun pikaista kuolemaani? Olenko minä mustiin pukeutunut mies? Miksi "katse ja mieli on maassa"? Miksi mukana on "vain musta laukku"? Kenen "omiensa luo" mies lähtee? Kuolleidenko?