Three wisemen.

Loppiainen eli epifania muistuttaa siitä, että Jeesus on valo kaikille kansoille. Sen evankeliumi kertoo vieraiden maiden tietäjistä, jotka riensivät ylistämään Jeesusta. Eli tietyllä tavalla loppiaista voisi ajatella vaikka kaikkien kansojen raja-aitoja kaatavana ja rasismia vastustavana uskonnollisena juhlapäivänä.

Jeesus oli tähti jo syntyessään.

On mielenkiintoista miettiä, miten Jeesukseen suhtauduttaisiin, jos hän ilmestyisi nyt meidän yhteiskuntaamme.

Jos Jeesus lähtisi Sellon- kauppakeskukseen potkimaan kauppakojuja kumoon , hän olisi häkissä niin, että heilahtaa. Väkijoukot, jotka seuraisivat häntä pitkin Helsingin katuja, saisivat nopeasti mielenosoituksen statuksen. Jeesus joutuisi Supon tarkkailulistoille. Tuskin Jukka Paarma lähtisi avoimeen debattiin Jeesukseen kanssa. Todennäköisesti hän tuomitsisi Jeeskusen Suomen Kuvalehden sivuilla harhaoppiseksi ja vaarattomaksi ajan ilmiöksi. Luterilainen kirkko kieltäisi Jeesuksen opit ja eväisi häneltä saarnaamisoikeuden kirkoissa ilman pappisvihkimystä. Jeesus saattaisi räpätä Idolsin karsinnoissa Vuorisaarnan, mutta tuskin pääsisi jatkoon ellei sitten Jone Nikula heltyisi nähdessään miehessä lempeämmän oman kuvansa. Idolsin naistuomari haluaisi ainakin stailata Jeesuksen.  Ehkä Jeesus söisi viimeisen aterian Raxissa opetuslapsien kanssa ja lähtisi sen jälkeen rukoilemaan kasvitieteelliseen puutarhaan, jossa hän joutuisi konfliktiin vartioiden kanssa. Joku sivullinen kuvaisi kännykkäkameralla vartijat potkimassa Jeesusta. Jeesus saisi 15 sekuntiaan julkisuudessa Timo Harakan Pressiklubin aiheena, jossa keskusteltaisiin vartijoiden väkivallankäytöstä. Jeesus nähtäisiin silakkamarkinoilla jakamassa ilmaista kalaa vähäosaisille ja öiseen aikaan tonkimassa leipomoiden roskiksia jaettavan ranskanleivän toivossa. Jeesus osallistuisi punavihreään globalisaatiomielenosoitukseen, mutta saarnaisi siellä laillisen esivallan kunnioittamista. Sirkusfinlandia tarjoaisi Jeesukselle työpaikka taikurina. Ilmastomuutoksen takia Jeesus olisi ainoa, joka voisi harrastaa pilkkimistä, koska jään puuttuminen ei olisi hänelle ongelma. Toisaalta mistä avanto? Verottaja joutuisi totetuttamaan Jeesuksen kohdalla arvioverotusta, koska Jeesus ei ilmoittautuisi työttömäksi työnhakijaksi. Jeesus olisi tuttu vieras Sedun yökerhojen privaattipuolella. Ehkä Jeesuksella olisi myös vippikortti Kalleen ja Teatteriin. Jeesus olisi rakastettu vieras kaikkialla Suomessa, koska hän muuttaisi veden Koskenkorvaksi. Ja vettähän Suomessa riittää, tuhansien järvien maassa. Kaikesta huolimatta Jeesus ajautusi konfliktiin vallitsevan yhteiskunnan kanssa. Hesarin kulttuuriosasto Antti Majanderin johdolla ignorosi Jeesuksen, toisinajattelijan, kirjoitukset. Se, joka ensin nostettaiisin, se tietenkin laskettaisiin. Sellainen on julkisuuden vääjäämätön mekanismi. Jeesuksen hyvät ajatukset haudattiaisiin panettelun ja kateuden suohon. Jeesus lavastettaisiin syylliseksi johonkin kammottavaan rikokseen. Hän saisi elinkautisen ja hänet lähetettäisiin Kakolaan. Siellä hän kohtaisi martyyrina ristinkuoleman Arska-nimisen Helvetin Enkelin käden kautta (teroitettu kaularisti).