Pääsiäissaari on tavattoman mielenkiintoinen paikka. Eikä pelkästään siksi, että siellä on 887 monoliittista kivipäätä tai siksi, että saaren kansan alkuperästä niin erilaisia teorioita. Suullisen perimätiedon mukaan kansa tuli Pääsiäissaarelle myyttiseltä Hivan saarelta. Arkeologit ja muut tiedemiehet taas katsovat kansan saapuneen Polynesiasta. Thor Heyerdahlin uskoo väestön polveutuvan Etelä-Amerikan inkoja edeltäneistä kansoista, José Antonio Del Buston taas uskoo inkojen tehneen retken Oseaniaan. Villein teoria on sveitsiläisen kirjailijan Eric Von Däniken, sillä hän arvelee patsaiden pystyttäjien tulleen avaruudesta.

Pelottavinta on se, että Pääsiäissaarta voidaan tarkastella myös pienoismaailmana. Siellä seisovat Moai-patsaat ovat todistaneen ihmisen saarella aiheuttamaa ekokatastrofia. Pääisiäisaaren asukkaat kuluttivat saarensa luonnonvarat ja ajoivat sukupuuttoon lukuisia eläinlajeja.

Jared Diamond esittää teorian katastrofista kirjassaan Romahdus: Miten yhteiskunnat päättävät tuhoutua tai menestyä, Inkeri Koskinen esittelee Diamondin teoriaa kirjassa Linkolan ajamana:

" Diamond kertoo, että eurooppalaisten saapuessa Pääsiäissaarelle siellä asui enintään 3000 asukasta. Monien arvioiden mukaan heitä oli vain vuosisata tai kaksi aiemmin ollut 15 000 tai enemmän. Väestön dramaattinen väheneminen johtui Diamondin mukaan eurooppalaisten tuloa edeltäneestä paikallisesta ekokatastrofista: Eristyksissä olevan saaren luonnonvarat eivät riittäneet liian suureksi kasvaneelle väestölle, entiset metsät hakattiin kalastusveneiden ja talojen rakennustarpeiksi, polttopuuksi sekä materiaaliksi patsaiden pystyttämiseen. Ilman puuta ei voitu tehdä kalastuveneitä ja puissa pesineet linnutkin katosivat. Eroosio kulutti paljaaksi jäänyttä maata ja suuri osa saaren vanhoista kasvilajiesta hävisi. Ihmisten ruokavalio muuttui, kalan sijasta syötiin kanoja ja rottia. Saaren klaanit alkoivat taistella keskenään ja vanha yhteiskuntajärjestys hajoisi; monet sitä symbolisoineista valtavista patsaista kaadettiin ja rikottiin. Samalta ajalta on löydetty merkkejä jopa kannibalismista, josta myös saarelaisten keskuudessa edelleen sitkeästi elävät tarinat kertovat."

Ja kuten Inkeri Koskinen huomaa: nykymaailma on avaruudessa aivan yhtä eristyksissä ja yksin kuin Pääsiäissaari.