Riku Korhonen esitti kolumnissaan (HS 24.6.09) harvinaisen itsenäisiä ajatuksia "jumaluuksista":

 Kaikki jumaluuksia koskevat väitteet ovat silmissäni joutavan yhdenveroisia. Olen lapsesta lähtien ollut tyyni uskonnoton. Olemassaolon tunne on minusta niin lumoava, etten ole joutunut tähyämään näkymättömien taivasystävien suuntaan. Maallisen vaelluksen aikana olen saanut vierailla ihmisyhteyden paratiiseissa riittävän usein, jottei minun ole tarvinnut projisoida onnen ja täyttymyksen kaipuutani kuolemanjälkeiseen henkilökohtaisen katoamistemppuni aikaan, jonka ajatteleminen täyttää minut lähinnä ikävystyneisyydellä.

Korhosen henkilökohtainen julistus tenhosi minuun varmasti siksikin, että olin vasta lukenut Antti Nylénin vanhan haastattelun Uudesta Suomesta:

”Uskonnoton” on minun sanakirjassani samanlainen sana kuin ”koditon” ja ”lukutaidoton”.

Minulle jäi tosin hieman hämäräksi se, mitä Nylén vertauksellaan tarkoittaa. Tarkoittaako Nylén, että hän halveksii "uskonnottomia" samanlailla kuin "kodittomia" ja "lukutaidottomia"? Vai tarkoittaa Nylén, että "uskonnottomuus" on uskonnottomalle samanlainen ongelma kuin "kodittommuus" kodittomalle tai "lukutaidottomuus" lukutaidottomalle? 

Korhosen kolumnin lähtökohtana oli ateistien aloittama mainoskampanja HKL:n busseissa ja muslimibussikuskien hoiperteleva reagointi asiaan.

Itse näkisin, että reagoimalla vahvasti mainoksiin, bussit autioituisivat kokonaan ja julkinen liikenne rapautuisi.

Entä jos vegaanit kieltäisivät makkaramainokset, lihaanit kotimaiset kasvikset. Nukkuvat kieltäisivät poliittisen mainonnan. Raivoraittiit alkoholin. Keliaatikot suurimman osan ruuista. Diabeetikot sokerin. Hammaslääkärit myös. Nuoret vanhusten uimapuvut, vanhukset nuorten vaatteet. Feministit liian seksikkään pukeutumisen, heteromiehet taas vaatisivat sitä. Kaikki uskonnolliset ryhmittymät muiden uskontojen mainonnan. Lukutaidottomat kirjojen, kodittomat asuntojen. Sokeat yleensä, kuurot piruuttaan.

Lista on loputon Ei tarvitse edes yrittää keksiä.

Eiköhän me markkinatalouden oppien mukaisesti myydä bussien mainostila jatkossakin eniten tarjoavalle?