Pienoisnäytelmä. Tapahtuu Helsingin kirjamessuilla. Henkilöt: Himo Nännikäinen, kirjailija ja tavallinen veronmaksaja, veronmaksaja

- Hei, kuka sinä olet?

- Olen Himo Nännikäinen, elävä ja vaatimaton kirjallisuuden klassikko.

- Vau. Ihailen sinua. Sinähän olet mies, joka antoi kasvot selibaatille.

- En antanut vain kasvoja, annoin koko ruumiini. Kukas sinä sitten olet?

- Olen veronmaksaja, tavallinen veronmaksaja.

- Hyi helvetti!

- Mitä nyt?

- Minulle on turha valittaa, että kirjailijoiden apurahat revitään tavallisen veronmaksajan selkänahasta. Niin sanottu tavallinen veronmaksaja on kateellinen, ahne, taikauskoinen ja kaunainen moukka. Hän ei koskaan ymmärrä hienon ja jalon päälle, vaan vaatii huolellisesti valikoitua roskaa. On aivan oikein, että sellaiset joutuvat kustantamaan kaltaisteni nerojen elämisen ja luomistyön.

- Minä maksan mielelläni kaltaistesi epätavallisten kirjailijoiden elämisen ja luomistyön.

 Se on mitätön hinta maksettavaksi siitä, että nykyiset ja tulevat lukijapolvet saavat nauttia tuottamistani huikeista visioista ja kirkkaista ajatuksista.

- Odotan suurella kiihkolla tulevia mestariteoksiasi.

- Ja jos joku väittää minun laiskottelevan, vilkaiskoon listaa julkaisemistani ja suomentamistani teoksista.

- Mahtaako pelkästään listan vilkaisu riittää? Minä voisin vaikka perehtyä niiden sisältöön.

- Ei se kannata. Olet typerys. Häivy silmistäni!