Holmes.jpg

Toimittaja Miettinen on huhuillut Sanoma Oy:n avainhenkilöitä bloggaamaan, kertomaan ajatuksistaan ja Hesarin tulevaisuuden visioista blogimaailman suhteen. Reetta Meriläinen ilmaantui. Hän esitti ympäripyöreän ja saippuioidun lausunnon, josta ei saanut kyllä otetta edes Esson näppylähanskoilla. Mikael Pentikäinen ei ilmeisesti vielä bloggaa, tai sitten hän ei ole sinkku. Tai ehkä hän on noussut visionsa voimalla pilviin ja joutunut syysmyrskyjen riepoteltavaksi. Tulee mieleen eräs mäkihyppääjä, joka ylitti kriittisen pisteen silloinkin kun hän antoi lausuntoja. 

Tekipä siis mieleni vähän tutkia mitä Pentikäinen ja Meriläinen ovat blogeista ja bloggaamisesta aikaisemmin sanoneet. Siis lähetin hakurobotin naaraamaan virtuaalimerta hakusanoilla " mikael pentikäinen blogit" ja "reetta meriläinen blogit".

Mm. näin visioi Mikael Pentikäinen Talouselämä-lehden tammikuisessa haastattelussa:.

"Sanoman toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen haluaa saada blogit osaksi yhtiön mediapalettia. Hänen mukaansa yhtiön verkkomainonta on rajussa kasvussa."

"On syntynyt tilanne, että yhtäkkiä maailmalla on miljoonia kustantajia, Pentikäinen sanoo ja kertoo kuulleensa, että Yhdysvalloissa lähes 70 prosenttia teinitytöistä lukee blogeja ja jopa neljännes kirjoittaa niihin."

"Lehdilläkin on hirveästi tekemistä nuorten tavoittamisessa ja meidän täytyy huomioida muun muassa blogikulttuuri. Eri lehdet ovat ottaneet tässä erilaisia toimintatapoja", Pentikäinen sanoo."

"Eurooppalaiset laatulehdet ovat jo alkaneet liittää internetsivuilleen blogeja. Esimerkiksi ranskalainen Le Monde, italialainen La Repubblica ja britannialainen The Guardian julkaisevat sopiviksi katsomiaan blogeja omilla sivuillaan."

"Mietimme, miten voisimme olla mukana tässä ilmiössä. Olen antanut oman palautteeni Sanoman lehdille siitä, että meidän pitää panostaa verkkoon eri muodoissa aiempaa enemmän."

"Ilta-Sanomien sähköiset tuotot yli tuplaantuivat. Oikotie kasvoi runsaat 80 prosenttia. Myös Taloussanomissa digitaalisten palveluiden kasvu on ollut internet-mainonnan kasvua suurempaa. Olemme onnistuneet kasvattamaan markkinaosuuttamme."

http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=23178&tyyppi=1

Sitten Reetta Meriläinen A-studiossa:

"Blogissa journalismin ei tarvitse perustua faktoihin. Totta kai se voi perustua faktoihin, mutta se ei useinkaan ole koko totuus asioista. Perinteistä mediaa velvoittaa edelleen se, että pitäisi antaa mahdollisimman täysi ja totuudenmukainen kuva asiasta"

"Reetta Meriläinen Helsingin Sanomista ehdottaa, että perinteinen media voisi alkaa seurata blogeja, ja Helsingin Sanomat aikookin lähikuukausina julkaista verkkoliitteessään joitakin blogeja. Suomen tunnetuin bloggaaja Janne Toivoniemi kuitenkin arvelee, että kun valtamedia alkaa julkaista blogeja, häviää  vapaus ja spontaanius ja koko homma tyritään"

Kummastakaan henkilöstä ei mielestäni  henkinyt vilpitön huoli tiedonvälityksen tasosta tai median totuudellisuudesta. Molemmat haiskahtavat enemmän ekonomeilta kuin toimittajilta.

Tähän mennessä on kuultu pelkkää sanahelinää ja kassakoneen kilinää!