Drifting Clouds

Olen koko vaatimattoman kirjallisen urani velkaa Jarkko Laineelle. Hän antoi minulle mahdollisuuden. Hän uskoi minun tekstiini. Kun hän julkaisi ensimmäisen aforistisen sikermäni Höylättyä lautaa Parnassossa, hän antoi minulle parhaat mahdolliset lähtötelineet. Siitä alkoi lyhyt yhteistyömme, joka katkesi Laineen savustamiseen Parnassosta. Viimeinen sikermäni julkaistiin Jarkko Laineen päätoimittajakauden jäähyväisnumerossa. Tuntui, että yksi aikakausi päättyi siihen lehteen. Olin ja olen ylpeä, että sain olla siinä mukana.

En tavannut koskaan Jarkko Lainetta henkilökohtaisesti. Olimme kirjeenvaihdossa ja kerran hän soitti minulle. Kontaktimme liittyivät Parnassossa julkaistuun materiaaliin.

Pidin Jarkko Laineen Parnassosta. Se oli todella hyvän kirjallisuuden asialla ja siinä mielessä seurasi "anhavalaista" traditiota. Siellä julkaisivat tekstejään suomalaisen kirjallisuuden mestarit ja parhaat voimat. Se ei ollut diletanttien tai toimittajien kirjoitusfoorumi. Sisältö ei ollut journalistiikkaa vaan kirjallisuutta. Se vähät välitti myyntiluvuista. Se keskittyi tekstin laatuun ja jätti kuvat kuvalehdille.

Jarkko Laine oli siinäkin mielessä "anhavalainen" ja lajinsa viimeinen kirjallisuuslehden päätoimittaja, että hän arvosti ja ymmärsi aforistiikkaa. Olihan hän toki itsekin verraton aforisti ja monien mietekokoelmien toimittaja.

Mutta ennenkaikkea Jarkko Laine oli suuri runoilija, maestro, Turun oma poika, jonka jokaisen kokoelman julkaiseminen oli tapaus. Hän oli myös loistava rock'n roll sanoittaja. Miten moni tietää, että Baddingin Fiilaten ja höyläten lähti Jarkko Laineen kynästä. 

Jarkko Laine lopettaa Toisen mustakantisen vihkon ilkikurisesti: "On hyvä muistaa asioita. Tärkeintä tietysti muistaa elää. Nur vivere memento! Se Gothen neuvo kannattaa kätkeä poveen, vaikka käännetty sanajärjestys aina onkin vähän kökköä."

Runoilija kuolee, mutta hänen paras runoutensa - ei koskaan!

Taivas kolhittua peltiä, / savut nousevat vielä suoraan, / mutta viisaat miehet lukevat jo ajan merkkejä. / Onnemme on haurasta kuin paperiraha. - Jarkko Laine

Torsti Lehtisen muistosanat Jarkko Laineelle

Kauas pilvet karkaavat (SK 34/2006)
Joni Pyysalo ja Päivi Liedes muistelevat kirjailijaystäväänsä