17443441.jpg

Juha Seppälä on noteerannut Prosperon lauseet omassa blogissaan. Hän arvelee, että ne voisivat olla peräti kirjallisuutta.

Monet kollegat ovat sanoneet, ettei pitäisi julkaista keskeneräisiä töitä netissä. Miksei, olen kysynyt. Joku voi varastaa ideasi tai peräti koko lauseen, he ovat selittäneet. Ei pelota. Olen kuitenkin sitä mieltä, että ideoita minulla rittää ja toisaalta julkaistunahan lause vasta onkin täysin turvassa varkailta.

Lauseiden julkaiseminen omassa blogissa on interaktiivinen kokeilu. Se on kirjoittajan ja lukijoiden välistä julkista dialogia. Olen kokenut "Kypsistä ja raaoista" saadun kommentit erittäin hyödyllisiksi. Olen saanut oivallisia korjausehdotuksia ja uusia ideoita. Monet huonoina pitämäni lauseet ovat lukijoiden mestarillisilla tulkinnoilla nousseet uusiin sfääreihin.

Joku saattaa nyt ajatella, että kirjoittavatko lukijat minun kirjani. Minusta se on samantekevää, jos lauseet elävät ja niitä luetaan. Erno Paasilinna kirjoitti: " Vain kieli voi elää. Kirjailija on vainaja jo kirjoittaessaan."

Todennäköisesti vain murto-osa "Kypsistä ja raaoista" päätyy mahdolliseen paperiseen kokoelmaan.

Esitän tässä jättiläiskiitokset uskollisimmille palautteenantajille ja kanssabloggaajille. Olette valaneet minuun uskoa, voimaa ja innostusta.